Jak poptávat webové stránky

Vybrat správného dodavatele webových stránek nebo eshopu není tak jednoduchá věc, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nepodceňujte poptávku, protože vám může ušetřit čas i peníze.

Většina potenciálních zákazníků, kteří potřebují vytvořit webové stránky nebo eshop, nemá vlastně představu o tom, jak přistupovat nejenom k webu samotnému, ale především k poptávce (zadání) a primárními požadavky a krietérii pro výběr se stává vizuální stránka, obsah a cena. Můžeme se tak velmi často setkat s poptávkami typu:

Dobrý den,
potřebuji vytvořit nové stránky pro naši firmu specializující se na pronájem dodávek. Měly by být moderní a responzivní. Něco jako mají například na https://www.doda… (velmi často obsahuje webové stránky konkurence). Na webu se bude nacházet Úvod, stránka O nás, Ceník a Kontakt. Budeme také potřebovat kontaktní formulář. Prosím o vypracování cenové nabídky. Děkuji.
S pozdravem
Pavel Poptávka

Taková poptávka by samozřejmě neměla být jediným předpokladem pro navázání spolupráce s dodavatelem vhodného řešení, ale mnoho freelancerů a menších firem si s těmito informacemi vystačí a vrhnou se po hlavě do přípravy webu bez dalšího seznámení s klientem a jeho projektem nebo firmou. Výsledkem jsou stránky bez další přidané hodnoty, které mohou sloužit nanejvýš jako internetová vizitka pro uživatele, kteří mají o firmě předchozí povědomí.

Poptávka není zadání

Určitě je vhodné si uvědomit, že poptávka není zadání a je velmi těžké ji nacenit a měla by bý především jedním z předpokladů pro vypracování cenové nabídky. Poptávka by měla především usnadnit dodavateli představu o tom, co vlastně potřebujete a následně můžete společně vytvořit zadání webových stránek, které se dá velmi přesně nacenit a poskytne vám jistotu, že nebudete následně překvapeni při dodatečném návrhu úpravy ceny.

Když to zkusíme zjednodušit, poptávka pomáhá dodavateli pochopit Vaše požadavky a měla by v ideálním případě vést k dalšímu dialogu, který pomůže oběma stranám k vytvoření zadání, vypracování cenové nabídky a navázání spolupráce.

  1. Představení – informace o vaší společnosti, které pomohou dodavateli pochopit čím se zabýváte, kdo jsou vaši potenciální zákazníci a proč by měli využít právě vašich služeb.
  2. Předmět – může se jednat například o vytvoření webových stránek, eshopu nebo provedení redesignu
  3. Cíle – nastavit si cíle je vhodné především proto, aby tvorba webu probíhala účelně. Cílem může být například zvýšení povědomí o značte, přivedení nových čtenářů na web, určitý počet nákupů v eshopu za definovaný časový úsek nebo třeba nové poptávky služeb.
  4. Požadavky – dávají přesnější informace, které pomáhají definovat práce na webu. Spadá sem například vytvoření grafického návrhu webu, příprava wireframe, copywriting, on-page optimalizace pro vyhledávače. Pomáhá k vytvoření zadání a cenové nabídky.
  5. Termín dodání – velmi záleží na rozsahu prací. Menší webové stránky se dají stihnout třeba za měsíc, ale rozsáhlé projekty mohou trvat i déle jak rok. Pokud vás tlačí termín například kvůli prezentaci firmy před investorem, je vhodné udělat nejdůležitější části v požadovaném termínu a pro kompletní dokončení stanovit sekundární termín.
  6. Cena – neměla by být hlavním kritériem pro výběr dodavatele. Pevné stanovení ceny za vytvoření webu může vést u méně zkušených dodavatelů k dodání polovičního řešení. Pokud cenu uvedete, vždy je vhodné mít vypracované zadání a nechat si připravit položkovou cenovou nabídku. Velmi často se stává, že si cenou zavřete cestu ke kvalitním dodavatelům.

Jak vypadá správná poptávka

Když jsme si nyní ujasnili základní rozdíl mezi poptávkou a zadáním a současně máme jasno o tom, co by měla správná poptávka obsahovat, uvedeme příklad toho, jak může vypadat dobře zadaná poptávka na konrkétnějším případu.

Dobrý den,

jmenuji se Pavel Poptávka a jsem jednatelem společnosti Dodávky od Poptávky s.r.o. Specializujeme se na krátkodobý a dlouhodobý pronájem dodávak pro firmy i jednotlivce. Naše služby jsou cenově dostupné, takže je možné je využít například pro stěhování nebo dlouhodobě pronajmout firmám s nedostatečnými kapacitami vozového parku.

Máme poměrně staré webové stránky s velmi malou návštěvností, které se dělaly kolem roku 2010 a v součané době nám nechodí už více jak rok žádné poptávky. Najdete je na adrese https://dodavkyodpoptavky.cz. Potřebovali bychom tedy kompletní redesign stránek, abychom měli moderní a responzivní web, který nám pomůže získávat nové zákazníky také prostřednictvím webových stránek.

Máme připravený grafický návrh webu od externího dodavele. Potřebovali bychom tedy vytvoření webu, zajištění copywritingu a samozřejmě provedení nezbytných kroků optimalizace. Chtěli bychom také kompletní přípravu PPC kampaní.

Stránky bychom rádi spouštěli začátkem příštího roku, tedy 1.1.2021, kdy budeme stěhovat naši pobočku. Rád se s Vámi setkám osobně a poskytnu další informace.

S pozdravem
Pavel Poptávka

Takhle nějak vypadá správný start pro navázání spolupráce. Máme základní představu o požadavcích na web, cílech a termínu dodání. Díky stávajícímu webu můžeme provést základní analýzu a následně si upřesnit všechny další informace při osobním setkání.

Poptávka, setkání, zadání a nabídka

Poptávka je skvělým startem, který především otevírá dveře pro další komunikaci a následně by měla být doplněna o osbní setkání, které dodavateli pomůže lépe pochopit představy zadavatele. Následně je možné společně vypracovat podrobné zadání webových stránek, na základě kterého lze provést poměrně přesnou cenovou nabídku.

Závěrem můžeme snad jenom dodat, že kvalitní poptávka ušetří čas jak poptávajícímu, tak potenciálnímu dodavateli. Přestože je možné vytvořit web i na základě pouhé poptávky, uvedené informace jsou příliš obecné, takže doporučujeme vždy osobní setkání, vypracování zadání a cenové nabídky. Tohle je ta správná cesta k úspěšné spolupráci a spokojenosti obou stran.

Jan Drábek

Jan Drábek

Honza je jednatelem společnosti pageart s.r.o. a kodérem, který se specializujeme především na vývoj webů v redakčním systému WordPress.